رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

باز طراحی رشته‌های دوره دوم متوسطه/ ۷۰ درصد کتاب های درسی با کاغذ داخلی چاپ شد

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت:در حال بررسی باز طراحی رشته‌های دوره متوسطه دوم بخصوص مساله تلفیق رشته‌های شاخه نظری هستیم که در این راستا کارگروهی تشکیل شده است و انتظار داریم در نیمه دوم امسال پیش‌نویس اولیه طرح، فراهم شود.

حجت‌الاسلام علی لطیفی رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در نشست خبری، ابراز داشت: در سال ۱۳۹۰ سند تحول بنیادین و سند ملی برنامه ملی درسی تصویب شد که در این زمینه، سازمان پژوهش باید برای تولید محتوا متناسب با اسناد آماده می‌شد.

وی افزود: سازمان پژوهش درگیر فرآیند تولید بدون پیش‌نیازهای مفهومی شد و به واسطه فشار زمانی، فرآیندهای تولید کتاب درسی بدون نقشه جامع و یکپارچه را در دستور کار داشت که در برخی از سال‌ها کار چندانی جز تغییر محتوا انجام نداد. این سازمان در آن دوره فعالیتی با نام همسوسازی کتاب‌های درسی مبتنی بر اسناد تحولی را انجام داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ برنامه تحولی را آغاز کردیم تا به پرسش‌های ایجاد شده از سال ۱۳۹۰ از جمله دلایل متناسب نبودن تولید محتوای درسی با نیازهای دانش‌آموزان نیست و اینکه چه زمانی قرار است که به نیازهای جامعه پرداخته شود، پاسخ دهیم و به این منظور نقشه راه اجرایی‌سازی برنامه ملی درسی در سطح مدرسه را ایجاد کردیم.

لطیفی یادآورشد: ارائه راهنمای عملی برنامه درسی در سطح مدرسه برای اینکه مشخص شود که چه برنامه‌های کلی باید رخ دهد و فقط کتاب کافی نیست و همچنین این نکته که کتاب قطعه‌ای از این پازل است، باید در دستور کار باشد تا زمینه‌ای ایجاد شود که دانش آموزان از منابع گسترده‌تری از کتاب درسی استفاده کنند.

وی گفت: همچنین سازمان پژوهش باید مجموعه‌ای از مواد و منابع آموزشی را تولید کند که لزوما هم خودش تولیدکننده نباشد و از مجموعه ظرفیت‌های تولید بهره‌مند شود. ارائه نظام خدمات پشتیبانی به مدرسه ماموریت سوم سازمان پژوهش است چرا که کتاب و محتوای آموزشی را داشتیم که برای معلم فهم نشد بنابراین توانمندسازی معلمان برای ارائه و مدیریت محتوا باید صورت گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: تدوین چارچوب انسجام بخشی برنامه درسی به منظور انجام سه ماموریت سازمان پژوهش انجام گرفته است که در مراحل آخر اعتبار بخشی قرار دارد، شایستگی‌هایی از جمله هویت اسلامی ایرانی، تفکر و تعقل، تقویت روحیه کنجکاوی و اکتشاف و خودسازی و مدیریت خود مورد توجه قرار گرفته است.

لطیفی گفت: یکی از نقدهای سازمان این بود که مطالعات جدی در زمینه نیازسنجی فرهنگی و اجتماعی را نداشتیم، سال گذشته با بیش از ۴۰ مرکز از نهادهای مختلف نامه نگاری کردیم و بیش از ۱۰۰ مطالعه بدست ما رسید که در تحلیل به این نتیجه رسیدیم که نیاز سنجی دانش آموزان ضروری است.

وی با بیان اینکه راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری اصلاح شده است، گفت: در این حوزه ۱۱ عنوان درسی وجود دارد که از طراحی تا محتوا در حال اصلاح و بازنگری است.

به گفته رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ارائه راهنمای عمل تولید بسته‌های یادگیری و تولید این بسته‌ها مد نظر است، یکی از اجزای بسته راهنمای معلم و محتوای چند رسانه‌ای برای دانش آموزان است که فقط بر روی محتوای کتاب درسی در این حوزه تاکید نداریم.